semesterrecention

efter 13 dagar utanför sveriges gränser är jag nu hemma igen.
skönt? du anar inte.

kroatien var bra. ön pag var bra. staden pag var bra. det var inte något turistkomplex, du vet ett sånt där med flera mil sandstrand med 25 rader likadana parasoll med tillhörande solstolar, grumligt vatten och skräp överallt.
nej, pag hade små grus/klipp-stränder utan parasoll, och utan solstolar. där gick man en stund längs vattnet och valde en strand, sin egna lilla strand, och där satte man upp sitt egna parasoll, la sig på sin handduk och spenderade dagen med familjen. bara familjen. inga andra tokiga människor. inga andra turister. det är semester på riktigt.

efter en vecka i paradiset rullade bilen vidare mot italien och mot bibione. bibione är ett turistkompelx. byggt för turister, inget annat. flera mil sandstrand, 25 rader likadana parasoll med tillhörande solstolar, illegala försäljare som inte vet innebörden i ordet nej, fler tyskar än italienare och var tionde bil är svensk. det är ovärt.

nu har jag varit i bibione i totalt tre veckor av mitt liv. en vecka i år plus två veckor förra året. jag kommer inte åka dit igen. jag tycker om italien, men inte bibione. när man är där så finns det ingenting som säger att man är just i italien. "vi skulle kunna vara vart som hellst på jordklotet, här finns det ingen kultur, bara turister", det är uttalandet om bibione av en svensk kvinna jag träffade där. jag håller med. man reser ju lite för kulturens skull med. det gör iallafall jag.

kroatien och pag kommer jag definitivt se mera av. inget snack om saken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0